Od 1. ledna 2019 nastává účinnost nařízení vlády č. 323/2018 Sb., kterým bylo upraveno nařízení vlády č. 244/2016 Sb., ze dne ze dne 18. května 2016, stanovující provedení ustanovení celního zákona, týkající se vykazování Intrastatu.
Nejdůležitější změnou pro rok 2019, kterou přineslo výše uvedené nařízení, je zvýšení limitů od kterých nastává povinnost podávat hlášení Intrastatu. Podle původního znění nařízení, byl limit pro vykazování Intrastatu 8 mil CZK pro směr odeslání a směr přijetí, nově však dochází ke změně, a to ke zvýšení těchto limitů na 12 mil CZK pro směr odeslání i směr přijetí.
V praxi tedy subjektům vykazujícím Intrastat v roce 2018, trvá tato povinnost až do konce roku 2019, pokud za minulý rok přesáhli částku 8 mil CZK v jednotlivém směru. Povinnost vykazovat Intrastat i v roce 2020 jim však skončí, pokud suma jejich hlášení za rok 2019 nepřesáhne nově zvýšený limit 12 mil CZK. Všem subjektům, kterým povinnost vykazovat Intrastat skončila z důvodu nepřekročení limitu v roce 2018, a také dosud Intrastat nevykazujícím subjektům, vznikne v roce 2019 nově povinnost vykazovat Intrastat, a to od měsíce, kdy překročí limit nově stanovený na částku 12 mil CZK. Následně musí tyto subjekty podávat hlášení Intrastatu i v roce 2020.
Nařízení vlády č. 323/2018 Sb. přineslo i změnu v oblasti vykazování zboží určeného k operačnímu leasingu, u kterého došlo k předčasné změně vlastníka. Změna vlastnictví se vykáže v hlášení Intrastatu za měsíc, ve kterém došlo ke změně vlastnictví, a vykázaná fakturovaná hodnota by měla odpovídat hodnotě, kterou by zboží mělo v okamžiku prodeje.
Od 1.1.2017 v souladu s platnou legislativou pro Všeobecný systém preferencí EU (dále jen „GSP") dojde k zahájení uplatňování Systému registrovaných vývozců (Systém REX), který zavádí změnu u prokazování preferenčního původu zboží v rámci GSP. Systém REX jako důkaz původu, nejen pro registrované vývozce, zavádí tzv. "Deklaraci o původu" a „Náhradní deklaraci o původu", která postupně nahradí doposud používané důkazy původu v rámci GSP. Uplatňování nového důkazu původu a registrace vývozců a přeposílatelů pro členské státy EU bude zahájena k 1.1.2017. V členských státech EU se bude v rámci GSP používat: - deklarace o původu pro účely kumulace při vývozu zboží z EU s preferenčním původem v EU. - náhradní deklarace o původu pro účely přeposílání zboží v rámci EU nebo do Norska a Švýcarska. Pro registraci vývozce je nutné podat žádost, která je stanovená v příloze 22-06 IA, u místně příslušného celního úřadu. Registrace bude zahájena od 1.1.2017. K 1.1.2017 se předpokládá, že k Systému REX v rámci GSP přistoupí tyto zvýhodněné země: Indie, Keňa, Laos, Komory a Zambie. Bližší informace k Systému REX najdete na internetových stránkách původu zboží celní správy.
Tento rok nepřináší ve vedení Intrastatu žádné legislativní ani metodické změny oproti roku 2015. Změny nastaly pouze u sazebního zařazení určitého zboží, jako víceméně nastávají u kombinované nomenklatury každoročně - s aktualizací Taricu. Subjekty, které v loňském roce Intrastat vykazovaly a přitom překročily práh 8 mil.CZK, mají povinnost vykazovat Intrastat i v roce 2016. Subjektům, které vykazovacího prahu 8 mil.CZK dosáhnou až v průběhu roku, začne povinnost vykazovat Intrastat v měsíci dosažení limitu. Jako v předchozích letech je možné hlášení Intrastatu podávat pouze elektronicky (mimo jednorázových). Termíny pro podání hlášení Intrastatu v roce 2016 jsou následující: hlášení za leden 2016 - do 16.2., za únor 2016 - do 16.3., za březen 2016 - do 18.4., za duben 2016 - do 17.5., za květen 2016 - do 16.6., za červen 2016 - do 20.7., za červenec 2016 - do 16.8., za srpen 2016 - do 16.9., za září 2016 - do 18.10., za říjen 2016 - do 16.11., za listopad 2016 - do 16.12., za prosinec 2016 ? do 17.1.2017. Nadále zůstává v platnosti, že povinnost vykazovat Intrastat mají pouze právnické nebo fyzické osoby, která jsou plátci DPH (mají v ČR přiděleno DIČ k dani z přidané hodnoty).
Od 1. 12. 2016 budou celní a finanční úřady provádět prověřování povinností při evidenci tržeb v oblasti evidence tržeb na základě věcné působnosti podle zákona č. 112/2016, o evidenci tržeb. Dozor bude spočívat jak v kontrolní činnosti, tak ve správním trestání. Celní a finanční úřady budou kontrolovat, zda poplatník (podnikající fyzická nebo právnická osoba, která přijímá platby v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem) zaslal datovou zprávu o evidované tržbě správci daně, a to v souladu s § 18 a 19 zákona o evidenci tržeb, vystavil účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, a to v souladu s § 18 a 20 zákona o evidenci tržeb, umístil na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, informační oznámení v souladu s § 25 zákona o evidenci tržeb, zachází s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. Na základě zákona o evidenci tržeb budou celní a finanční úřady při prověřování plnění povinností při evidenci tržeb využívat institut kontrolního nákupu. Kontrolní činnost bude prováděna převážně v civilním oděvu.
Dne 28. 1. 2016 byl na internetových stránkách Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) http://www.unece.org/tir/news/280116.html zveřejněn seznam hraničních přechodů s Ruskou federací, které jsou určeny pro přepravu zboží v režimu tranzitu na podkladě karnetu TIR. Tento seznam je účinný od 14. 1. 2016.
Novela zákona o SPD č. 353/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů stanovuje s účinností od 1.1.2016 nové sazby spotřební daně z tabákových výrobků. S tím je spojena také změna písmene uvedeného na tabákové nálepce. Dnem 31.3.2016 končí možnost prodeje cigaret s tabákovou nálepkou s daňovou sazbou označenou písmenem „ P ”, která byla platná s účinností od 1.12.2014 do 31.12.2015. 1.1.2016 je první den platnosti nových sazeb daně z tabákových výrobků. Od tohoto data mohou být do volného daňového oběhu uváděny pouze tabákové výrobky s tabákovou nálepkou označenou písmenem abecedy „ S ”. Z výše uvedeného vyplývá, že od 1.4.2016 budou cigarety s daňovou sazbou, která je na tabákové nálepce charakterizována písmenem „ P ”, považovány za neznačený tabákový výrobek a nesmí být nabízeny k prodeji, nesmí se prodávat, skladovat mimo daňový sklad a přepravovat. Celní úřad pro Pardubický kraj bude provádět kontroly a zjištěné zboží bude zajišťovat. Za porušení právních předpisů hrozí prodejci pokuta v minimální výši 50 000 korun.
Ode dne 3.8.2016 je účinné prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/1141, kterým se přijímá seznam invazních nepůvodních druhů s významným dopadem na Unii podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1143/2014. V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1143/2014 se invazní nepůvodní druhy s významným dopadem na EU nesmějí záměrně přivážet na území EU, a to včetně převozu přes toto území pod celním dohledem, a dále držet, chovat, přepravovat do, z nebo v rámci EU, uvádět na trh nebo uvolňovat do životního prostředí. Další informace k této problematice lze nalézt na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí http://www.mzp.cz/cz/invazni_druhy.